juf-zoe-op-reis.reismee.nl

Dag 3

Dinsdag

Hej! (Zweeds voor Hallo) Vandaag was een leuke dag van de reis in Zweden! We zijn namelijk naar een Zweedse basisschool geweest: ook deze school was net zoals Santos Skolan héél groot. De school (Bräcke Skolan) is zeker wel 5x zo groot als onze basisschool wow! Het gebouw dat jullie op de foto's zien is nog niet eens de helft van het gehele schoolgebouw. Ik zal jullie kort vertellen wat de verschillen zijn met de Zweedse basisschool en de Nederlandse basisschool:

-De kinderen hier gaan naar de basisschool van hun 6e tot hun 16e, terwijl dat bij ons van ons 4e tot ongeveer 12e is.

-De Zweedse leraren hoeven geen boeken voor de schoolvakken te gebruiken: ze gebruiken gewoon een boek waar al hun leerstof in staat die ze de leerlingen moeten leren en daarnaast hun eigen fantasie en creativiteit. Ook zijn de leraren níet verplicht om de leerlingen toetsen te geven: dat klinkt best cool toch? Nu willen jullie vast allemaal naar een Zweedse basisschool! ;) Maar waarom is een toets volgens jullie wél belangrijk?

- In de pauze eten de leerlingen en leraren warm eten. Meestal vis met saus, aardappelen en salade.

Groetjes,

Juf Zoë