juf-zoe-op-reis.reismee.nl

Dag 2

Op maandag begon onze dag ook weer vroeg. Onze dag startte met een heerlijk ontbijt. (Zie foto) Het ontbijt in het hotel was een combinatie van wat wij ook 's ochtends eten en Zweeds eten. Kunnen jullie de verschillen aanwijzen op de foto? Na dit ontbijt zijn we met de groep naar de veerboot gewandeld. We moesten namelijk naar de overkant: op weg naar de middelbare school Santosskolan (skolan=school). Hier zijn we een kijkje gaan nemen in het Zweedse onderwijs: hoe is het hier? De school had een aantal jaar geleden zó veel leerlingen, dat ze nóg een gebouw moesten gebruiken. Maar dit tweede gebouw was een oude camerafabriek! Tussen de middag hebben we warm eten gegeten op de school. Het is namelijk heel normaal in Zweden om rond 12 uur met alle juffen, meesters en leerlingen een warme maaltijd te eten. (Zie foto)

Na ons bezoek aan Santosskolan, zijn we naar het "universeum" geweest. Dit is ongeveer hetzelfde als het "continium" in Kerkrade (wie is hier al eens geweest? ). Het universeum is een groot gebouw waar je allerlei ontdekkingen kan doen over bijv. de ruimte, het oerwoud, je lichaam, sport, de zeewereld en nog veel meer. In het midden van het universeum is zelfs een nagemaakt oerwoud met levensechte dieren zoals: apen, vogels, (mega!)vissen en slangen. Na deze grote "ontdekkingstocht" zijn we naar een lekker restaurant geweest. Na deze vermoeiende dag ben ik lekker mijn bedje in gedoken.

Hebben jullie nog vragen over Zweden of over de scholen hier? Geef het even door aan de juf Annemarie! Ik ga kijken of ik ze kan beantwoorden.