juf-zoe-op-reis.reismee.nl

Dag 5

Donderdag

Vandaag is voor ons de laatste dag aangebroken. We hebben iets heel speciaals meegemaakt. We zijn naar een basisschool voor buitenlandse kinderen en vluchtelingen geweest. Het motto van de school is "iedereen is welkom". Er zitten bijvoorbeeld Afrikaanse kinderen op die in Zweden zijn omdat hun vader of moeder in Zweden is komen werken. Maar ook vluchtelingen uit bijv. het land Syrië zitten op deze school. Op deze school zitten kinderen van 6 tot 16 jaar. Soms zijn de kinderen naar Zweden gekomen met hun ouders. Maar er zijn ook kinderen (die al ouder zijn) die helemaal alleen naar Zweden gevlucht zijn, zonder vader of moeder. De kinderen leren op deze school de Zweedse taal: boeken lezen, taalspelletjes doen, toneelstukjes opvoeren, Zweedse filmpjes kijken, en nog veel meer. Natuurlijk is het erg moeilijk om opeens een andere taal te moeten leren dan je "moedertaal". Daarom krijgen de leerlingen op hun ipad boeken in hun eigen taal: arabisch, servisch, syrisch, pools, enz. Er zitten soms ook Nederlandse kinderen op deze school, dat is toevallig he. In de avond zijn we uiteten geweest in een heel leuk restaurant! Bekijk de foto's maar eens. Tot donderdag!